Slik får du med deg alle i digitaliseringen av borettslaget

5 minutter lesetid | Espen Schrøder

Om det er noe som dette året har lært oss, er det viktigheten av digitale verktøy i vårt samfunn. Våren 2020 valgte mange styrer i borettslag og sameier å avholde generalforsamlingen digitalt. Det som var overraskende for mange, var at deltakelsen på disse møtene var høyere enn noen gang. Dette åpnet manges øyne for mulighetene og fordelene som ligger i å digitalisere borettslaget.

Men hva med de som fortsatt ikke helt klarer å se verdien av det? Hvordan får du med deg dem på laget? Vi gir deg noen gode tips.

 

Gjør det lett å forstå

Ofte er den største utfordringen med digitalisering en frykt for det ukjente. Mennesket er et vanedyr, og det kan være skummelt med forandring. Om du begynner å kaste ut avanserte tekniske begreper til noen som ikke er så vel bevandret i teknologi, så er det naturlig at rullegardinet går ned hos mottakeren av budskapet. Bare det å bruke ordet ‘digitalisering’ kan få kritikerne til å ane ugler i mosen.

Når du skal få med deg alle i digitaliseringen av borettslaget, er det derfor viktig å forklare ting på en måte som gjør det enkelt å skjønne hva effekten av dette vil innebære for den enkelte i praksis. Ikke minst må det være enkelt å forstå verdien av å bli digital.

 

Tilby opplæring tidlig

Hovedgrunnen til at det er skummelt med forandring, er at man ikke nødvendigvis skjønner det nye systemet. Å implementere noe som ikke alle skjønner seg på, er derfor lite heldig. Tilby opplæring i den nye prosessen, det nye verktøyet eller det nye systemet tidlig i implementeringsprosessen. Når alle skjønner hvordan den nye løsningen fungerer, vil du fort kunne se økt positivt engasjement.

Ikke vent til løsningen er implementert. Mange bedrifter som leverer digitale løsninger for borettslag og sameie, tilbyr opplæring i salgsprosessen. Dra nytte av dette og få med deg så mange som mulig på slike møter. Deltakerne i opplæringsmøter vil trolig føle et mye større eierskap til den nye løsningen når de føler at de har vært involvert i innkjøpsprosessen.

Dersom det ikke er mulig å tilby opplæring før løsningen implementeres, bør dette gjøres snarest mulig i etterkant.

 

Ikke ta alt på én gang

Det er fort gjort å tenke at “nå som vi digitaliserer, bør vi få digitalisert dette, dette, og dette også”. Begynn med å digitalisere noe som du vet at de aller fleste i borettslaget vil like og se verdien av. Kanskje noe som ikke påvirker deres hverdag i altfor stor grad. Med en vellykket implementering av én digital løsning vil det bli enklere å få med alle på laget når neste digitaliseringsprosjekt skal påbegynnes. Og husk, på samme måte vil en dårlig digitaliseringserfaring gjøre det mye vanskeligere å få gjennom flere lignende prosjekter i fremtiden.

Det som er fint med tiden vi er i nå, er at våren 2020 har fungert som en “strekklapp”. Mange som tidligere stilte seg negativ til digitalisering, har fått en øyeåpner. Bruk dette til din fordel og identifiser hva det første som bør digitaliseres i borettslaget er. Så lenge du ufarliggjører teknologien, tilbyr god opplæring og ikke prøver å endre alt på én gang, så vil du trolig ha et engasjert og positivt borettslag i ryggen.

Les også:

Styrets sjekkliste