8 minutter lesetid | Stein Bakker
Vannskader er i dag en av de vanligste årsakene til erstatningsutbetalinger blant forsikringsselskaper, og omfanget har økt kraftig de siste årene. Også i boligselskaper er vannskader den vanligste skadetypen.
Vannskader utgjør nesten 2,2 milliarder kroner de første tre kvartalene av 2020 (pr. 13. november, kilde: Finans Norges skadestatistikk). I gjennomsnitt registreres det 200 vannskader i norske boliger hver dag, ifølge SINTEF Byggforsk.
Mange av skadene som oppstår etter vannlekkasje i borettslag og sameier, kan unngås med godt forebyggende arbeid. I dette innlegget ser vi på hvilke tiltak beboere og styret kan gjøre for å forebygge vannlekkasjer i boligselskapet.
Lekkasjer fra tekniske installasjoner tilkoblet vann (vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap, benkebereder og vannfilter i kjøkkenbenk) koster forsikringsbransjen ca. 400 millioner kroner per år.
I år med kalde vintre har vannskader fra frostsprengte rør stått for 10–20 prosent av de samlede kostnadene knyttet til vannlekkasjer. Frostsprengning skjer i få, korte perioder høst og vinter, og kan lett unngås ved å ta noen enkle grep.
Hvis du er borte i flere dager, må du stenge hovedvanntilførselen for å unngå frostsprengning. I tillegg bør du:
Les også: 4 vanlige årsaker til vannlekkasje i boligselskapet
Som vi ser, handler de fleste forebyggende tiltak for å unngå vannlekkasjer i boligselskap om at beboere har gode rutiner og tar de nødvendige forholdsregler i hver enkelt leilighet.
Hva angår forebyggende tiltak for den øvrige bygningsmassen, er dette styrets ansvar.
I et boligselskap har man gjerne flere bygg å holde styr på, og en prioritert vedlikeholdsplan å jobbe ut ifra vil lette styrets arbeid betydelig. En slik plan kommer på plass etter at man har fått en profesjonell tilstandsvurdering av hele bygningsmassen. Når tilstandsrapporten er klar, gir denne styret full oversikt over alt som bør gjøres, og alt som må gjøres. Dette munner ut i en prioritert vedlikeholdsplan, et svært nyttig verktøy for både å planlegge og gjennomføre skadeforebyggende arbeid i boligselskapet.
Få på plass en vedlikeholdsplan, bygg opp et budsjett for vedlikehold og bruk profesjonell hjelp som dokumenterer alt de gjør.
Les også: Dette ansvaret har boligselskapet ved vannlekkasje
Godt og kontinuerlig forebyggende arbeid i borettslag og sameier forutsetter at beboerne opplever ansvaret sitt som reelt, og at de til enhver tid er klar over hva de kan og skal gjøre for å forebygge vannlekkasjeskader. Dette forutsetter igjen at de enkelt har tilgang på riktig, oppdatert og relevant informasjon, noe som er styrets ansvar å sørge for.
Styret bør ha rutiner for hvordan nye beboere skal informeres om boligselskapets løsninger for risiko- og sikkerhetsaspekter som vannlekkasjevarsling. I tillegg bør all informasjon være tilgjengelig, både digitalt og i papirform. Dessuten kan det være lurt å ha forebyggende arbeid på agendaen i generalforsamling og årsmøte, og i andre sammenhenger der flere beboere samles.
Vannlekkasjer og påfølgende vannskader forebygges best med rask varsling og rask handling.
Med en enkel og rimelig løsning for felles vannlekkasjevarsling i boligselskapet har styret et system som sikrer rask felles varsling når det oppstår lekkasje, slik at man kan gripe inn og stoppe den snarest mulig. Dessuten kan styret se at alle har fungerende vanndeteksjon i våtrom og under kjøkkenbenken.
Les mer: Slik fungerer felles vannlekkasjevarsling
Kilde: SINTEF Byggforsk, informasjonsbrosjyren “Unngå vannskader”